tisdag 4 januari 2011

Internetanonymitet gör folk till monster

För lite mer än ett halvår sedan skrev jag en text till ungdomssidorna i Sundsvalls Tidning. Även om krönikan är gammal, så blir kanske innehållet mer aktuellt för varje dag som går.

Håller ni med? Blir annars trevliga människor svin på nätet?


Var inte ett anonymt svin på nätet!

Varje dag används internet av miljoner och åter miljoner användare, så även jag och säkert du som läser. Här kan våra åsikter om allt mellan himmel och jord strömma ut över hela världen på ett par sekunder. Vi kan välja om våra synpunkter ska vara undertecknade i vårt eget namn eller med ett användaralias.

Att vara anonym kan för många människor betyda trygghet, men det är också något som i allra högsta grad missbrukas. På internet, där skärmen fungerar som en sköld mot omvärlden, uttrycker sig många människor på ett sätt som får mig att bli helt paff. Allt från rasism till personmobbning skrivs friskt på nätet. Människor förvandlas från normala och oskuldsfulla varelser till anonyma skitstövlar med extrema åsikter. För så länge dessa författare känner sig skyddade av sin hemliga identitet så kan de lägga upp och tycka saker som får vanliga användare att bli riktigt upprörda. Jag tror aldrig att de skulle kunna framföra sina värderingar rakt i ansiktet på dem som det faktiskt berör.



Det får mig att börja fundera, varför är det så lätt att ge dålig respons på det som berör oss negativt? Det händer faktiskt mer sällan att jag berömmer en person för en bra insats och jag ska inte sticka under mattan med att jag oftare går in i debatt med någon vars åsikter jag inte delar. Det är viktigt, då man väl kritiserar, att man framför sin kritik på rätt sätt. Sakligt och konstruktivt. Alltid. På internet händer det allt som oftast att man inte bara klagar, utan även hoppar på personen i fråga. Saker som inte alls är relevanta i sammanhanget dyker upp. Plötsligt handlar ämnet om individens bakgrund, förhållande eller utseende. Det tycker jag är väldigt fel.

Men har den här sortens anonymitet bara negativa effekter? Nej, jag tror inte det. Samma trygghet ,som driver dem som sprider hat på internet, nyttjas också av andra användare i ett bättre syfte. I dag sysselsätter sig många med så kallad nätdejting, som termen antyder så går det ut på att hitta kärleken bland andra användare som man träffar på internet. Att inte behöva blotta sig själv helt i början av en relation kan kännas ganska bra. Man får chansen att se någon från insidan först, och när man lärt känna varandra lite bättre, även det yttre.

De som tar ut svängarna, och beter sig som riktiga svin på internet, borde tänka på att bakom varje användaralias finns det en person som kanske tar illa upp. Det är kanske något man inte tänker på efter att man har kommunicerat en längre tid på nätet. Vi måste komma ihåg att det inte är okej att bete sig hur som helst och heller inte var som helst. Med det i åtanke så skulle allas trivsel, både i verkligheten och på internet, bli mycket bättre.

http://st.nu/unga/kronikor/1.2074752-var-inte-ett-anonymt-svin-pa-natet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar